مطالعات و گزارش های کارشناسی در حوزه فرهنگ و صنعت نشر

 

بررسی تقاضا براساس شاخص نشر

 

مقدمه

کتاب به عنوان ابزار رسانه ای مهم در دنیای امروزدر رشد و توسعه فرهنگی یک کشور یا به عبارتی توسعه پایدار نقش تاثیر گذاری دارد و امروز میزان توسعه فرهنگی با شاخص های متعددی ارزیابی یا سنجش می شود که یکی از این  شاخص ها وضعیت صنعت نشر یا به عبارتی دیگر روند تولید و عرضه کتاب  به نسبت جمعیت ،زمان ،سواد ،عناوین و شمارگان کتاب و همین طور تنوع موضوعات و رشد متوازن کتابها به نسبت پراکندگی جمعیتی ،سنی و مکانی است. با توجه به نقش کتاب در توسعه کشور در این گزارش توصیفی تحلیلی در نظر داریم با بررسی روند وضعیت نشر ایران از سالهای 1379تا1397به اطلاعاتی دست یابیم که نتایج حاصل از آن بتواند برای سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه صنعت نشر ونهادهای بالادستی در ترسیم سیمایی از وضعیت کتاب موثر باشد. با نتایج حاصل از این گزارش برنامه ریزان را در رفع خلا های موجود و تقویت نقاط قوت یاری رساند

 تاثیر  کمی و کیفی نشر کتاب و نسبت­های آن (به­عنوان نشانگر تولید و عرضه)، از مهم­ترین شاخص­ها برای ترسیم تقاضای کتاب در ایران است، چراکه این شاخص ظرفیت­های دسترسی جامعه به کتاب را نشان می­دهد. در این، وضعیت نشر به ­لحاظ «تعداد عناوین و شمارگان کتاب انتشاریافته»، «نوع تولید»، «نوبت چاپ»، «محل انتشار»، «تعداد صفحات»، «روند موضوعی»، «درصدهای رشد سالانه»، «سرانه به ازای جمعیت باسواد» و نسبت­های میان آن­ها، بررسی و توصیف می شود و روند تولید و فراز و نشیب آن دردو دهه گذشته یعنی از سال1379ت 1397 به چه شکلی بوده است.

 

بررسی تقاضا بر اساس شاخص های نشر بررسی تقاضا بر اساس شاخص های نشر

 

وضعیت نشر کتاب در سالهای اخیر در هند

کتاب همواره به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های بشری برای توسعه و ارتقا ارزش‌های حاکم بر یک جامعه بوده است. کشور هند به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین کشورهای دنیا، تجربیات متفاوتی را در بازار کتاب از سرگذرانده و از بازارهای پر پتانسیل در حوزه نشر است که با سرعتی چشمگیر رو به رشد است. در سال‌های اخیر علاوه بر سرمایه گذاری کلان در بخش خرده‌فروشی، روش‌های جدید بازاریابی، بهبود استانداردهای تولید کتاب، تجهیزصنعت چاپ به وسایل جدید، خودکفایی در تولید و صادرات کاغذ و برخورداری از ویراستاران قابل، شاهد افزایش قابل توجه در تعداد عناوین چاپ شده در این کشور هستیم. بر این اساس می‌توان مدعی شد که هندوستان در جمع کشورهای در حال توسعه دارای وسیع‌ترین زیرساخت انتشاراتی است0

هند یکی از معدود بازارهای مهم در جهان است که هنوز در بخش کتب چاپی و نشر دیجیتال در حال رشد است. براساس آمار و ارقام شرکت نیلسون بوک، شرکت اطلاعاتی مستقر در ایالات متحده، حجم فروش کتاب در نیمه اول سال 2011 در هند رشد 45 درصدی را رقم زده است.

بازار کتاب هندوستان در سال 2015 با درآمدی معادل 261 میلیار روپیه ) 14877 میلیارد تومان( در جایگاه ششمین بازار جهان و دومین بازار کتاب های انگلیسی زبان قرار داشت، انتظار می رود در سال 2020 درآمد آن به 739 میلیارد روپیه ) 42123 میلیارد تومان (برسد.

گمان می رود که این رقم فقط نمایانگر یک سوم بازار کتاب هند باشد، چون فروش بخش بزرگی از کتاب های هند به عهده کتاب فروشی‌های کوچک و مستقل این کشور است که اغلب فروش خود را به صورت الکترونیکی ثبت نمی‌کنند.

آمار دقیقی از تعداد ناشران این کشور در دست نیست. بر اساس آمار ثبت شده در دفتر شابک هند در پایان سال 2007 تعداد ناشران 12375 نفر بوده است . با توجه به آنکه در زمان مذکور تعداد زیادی از ناشران شابک را برای کتابشان ثبت نکرده اند تعداد ناشران 19000 نفر تخمین زده می‌شود . از این تعداد حدود 100 ناشر، جز شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت نشر هستند که هر یک حداقل 50 عنوان کتاب در سال منتشر می کنند.

در این کشور سالانه حداقل 5 نمایشگاه کتاب برگزار می شود. همچنین تنها کشوری است که در آن به 18 زبان دنیا کتاب چاپ می شود و بعد از آمریکا و انگلستان بیشترین تعداد کتاب انگلیسی در جهان را چاپ می کند. هند بر اساس آمار سال 2013 حدود 90 هزار عنوان کتاب چاپ می کند که 24 درصد آن به زبان انگلیسی ، 26 درصد به زبان هندی و باقی به زبان‌های دیگر مثل تامیل، بنگالی، گجراتی، پنجابی، آسامی ، سانسکریت و اردو منتشر می‌شود.

اگر خواننده انگلیسی زبان را حدود سه درصد در نظر بگیریم، زمانی که آن را با جمعیت بیش از یک میلیاردی هند بسنجیم، سه درصد رقم بسیار عظیم و بازار نشر بسیار بزرگی خواهد بود. این جمعیت ساختار بازاری را شکل می دهد که برای نسل های آینده پایا و ماندگار خواهد بود.

یکی از دلایل استقبال از کتاب‌های انگلیسی زبان، قیمت مناسب این کتاب‌ها در هندوستان است.

این کتابها با قیمت‌هایی ارائه می‌شود که حتی مردم فقیر این کشور هم توانایی خریداری آنها را داشته باشند.

از دیگر عوامل رونق این کتابها در بازار فرهنگی هند، توجه دولت هند به زبان انگلیسی است .

این کشور در سالهای 2003 تا 2006 در گسترش زبان انگلیسی مدارس74 درصد پیشرفت داشته و برای آموزش این زبان به کودکان هزینه‌های بسیاری صرف کرده است

 

امکان سنجی در 50 روستای ایران برای راه اندازی مجموعه ی ترکیبی کسب و کارهای روستایی با محوریت فرهنگ

با توجه به این­که توسعه روستایی توسعه­‌ای اجتماع­ محور و فرهنگ­ بنیان است، طرح­‌های مرتبط نیز باید چنین ویژگی­‌هایی را داشته باشد. طرح "راه‌­اندازی کسب و کارهای روستایی با محوریت فرهنگ" با چنین رویکردی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده است.

بر اساس این طرح ازطریق توانمندسازی، برنامه‌ریزی مشارکتی و اقدامات حمایتی با محوریت فرهنگ مجموعه‌ای از کسب وکارهای روستایی به صورت متمرکز یا غیر متمرکز در روستاها شکل می‌­گیرد. این طرح مرحله اول در 50 روستای ایران به صورت آزمایشی شکل انجام می‌گیرد و در صورت موفقیت پس از اصلاح و بهبود برای اجرای آن برای سال‌های بعد درروستاهای متقاضی برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 کتاب الکترونیک توسعه و روندها

 «دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهادهای کلیدی در حوزة نشر و کتابخوانی است که به هدف یاری رساندن به سیاستگذاران و طراحی برنامه‌های ملی و محلی در زمینه‌های مرتبط با کتاب به انجام پژوهش‌ها و انتشار گزارش‌های سیاستی و کارشناسی می‌پردازد. از موضوع‌های به نسبت تازهای که در کانون توجه این دفتر جای گرفته است، سیاستگذاری در حوزة نشر الکترونیکی است. این نوشته دربردارندة اطلاعاتی دربارة اهمیت نشر الکترونیکی و روندهای کلیدی در کشورهای گوناگون جهان است.

 کتاب الکترونیک توسعه و روندها کتاب الکترونیک توسعه و روندها

 

 

نشر الکترونیک در سایر کشورها

دیجیتالی شدن و تغییرات ساختاری در صنعت نشر بر تمامی مقوله های انتشار کتاب و کتابخوانی تأثیر گذاشته است. دیجیتالی شدن در سالهای اخیر، نشان دهنده آن است که آینده کتاب و کتابخوانی خواه تفننی باشد یا بر حسب ضرورت و دائمی، شکل های پیچیده و متنوعی خواهد یافت و اصل کتاب ورای هر قالبی که بر خود گیرد، ماندگار خواهد ماند.
کتاب الکترونیک معمولا به عنوان همتای الکترونیکی کتاب چاپی تعریف شده است؛ با تولید نرم افزارهای جدید و ابزار نوین کتابخوانی، تحولات عظیمی در این صنعت اتفاق افتاده که آن را دستخوش تغییر قرار داده است. کتاب الکترونیک در این فرآیند تغییر مدام، بر کلیت صنعت نشر تأثیر زیادی گذاشته است. در واقع این بخش از صنعت نشر، کاربرد جدیدی فراهم کرده که برخی از مهمترین حلقه های زنجیره نشر، همچون کتابفروشی ها و توزیع کنندگان را یا حذف کرده یا با الگوهای متفاوتی ظاهر ساخته است. آثار کتاب الکترونیک در این حد باقی نمانده و شاید بیشترین اثر خود را بر مفهوم نوشتن و خواندن گذاشته است.

گزارشی از نشر الکترونیک در سایر کشورها گزارشی از نشر الکترونیک در سایر کشورها


شمایی از نشر در ترکیه

... چاپ کتاب در ترکیه از کیفیت مطلوبی بر خوردار است. سطح متوسط کتاب های ناشران ترکیه با ناشـران درجه یک ایران برابری می کند. علّت پیشرفت صنعت چاپ و نشر در ترکیه را مـی تـوان ورود صـنعت چاپ آلمان به ترکیه دانست. پخش کتاب نیز در ترکیه از پیشرفت مطلوبی بر خوردار است.
در اجلاس نشر جهانی در فرانکفورت در سال ، 2015 ترکیه به عنوان یکی از 7 کشور کلیدی در بازارهـای نشر جهان شناخته شد.

گزارشی از نشر در ترکیه گزارشی از نشر در ترکیه


 ابعاد اقتصادی انتشار کتاب در جهان

صنعت نشر کتاب علاوه بر بعد فرهنگی، از بعد اقتصادی نیز یکی از صنایع درآمدزا در دنیا به شمار می‌رود. به طور مثال، صنعت کتاب جهان در سال ۲۰۱۳ با ۱۵۱ میلیارد پوند درآمد خالص نسبت به صنعت پرزرق و برقی چون سینما که درآمد ۱۳۳ میلیارد پوندی را از آن خود کرد بوده، گوی رقابت را ربوده است.

مطالعات آماری و تطبیقی درباره وضعیت بنگاه‌های انتشاراتی در جهان و استفاده از تجربیات دیگر کشورها، می‌تواند به تعریف الگو و راهکارهای مناسب تقویت صنعت نشر کمک کند. این گزارش دربرگیرنده آماری است که در سال‌های مختلف توسط منابع بین‌المللی درباره وضعیت کسب ‌وکار نشر کتاب در کشورهای مختلف به ویژه اروپا و آمریکای شمالی منتشرشده است.

ابعاد اقتصادی انتشار کتاب در جهان ابعاد اقتصادی انتشار کتاب در جهان

 

توصیف و تبیین بیست مدل بین المللی آموزش تفکر با تأکید بر گرایش ها و مهارت های تفکر نقادانه

تفکر، فرآیند آگاهانه، تعریف شده و هدفمند ذهنی است که در آن فرد کوشش می­کند تا مشکلی را حل کند. سامانه­ های فکری را از حیث هدف و روش و موضوع، یا ترکیبی از آن­ها به اشکال مختلف دسته بندی می­ کنند. یکی از این انواع، تفکر نقادانه است. تفکر نقادانه حالتی از فکر کردن درباره ­ی هر موضوع، محتوا یا مسئله است که فرد در آن، کیفیت تفکر خود را با بر عهده گرفتن ساختارهای درونی تفکر و اعمال استانداردهای عقلانی بر روی آن‌ها بهبود می‌بخشد.

علاقه به توسعه­ ی توانایی­ های انتقادی و توجه به روش اندیشیدن ، پدیده جدیدی نیست و سابقه ­ی آن به یونان باستان می­ رسد. با این حال جنبش تفکر نقادانه که از نیمه­ ی قرن هجدهم توسعه یافت، بیش از پیش بر  رویکرد آموزشی و تربیتی تفکر نقادانه، نقش منطق غیر صوری و پرورش گرایش­ها و فضایل فکری تمرکز داشته است.  ضرورت آموزش تفکر نقادانه، سازمان­ های آموزشی و فرهنگی جهانی را واداشته که آن را در زمره­ ی مهارت­ های اساسی زندگی به شمار آورند و برنامه­ هایی را برای آموزش آن پیشنهاد دهند. از این رو بررسی مدل­ های مختلف آموزش مهارت­ های تفکر نقادانه و ترویج گرایش­ های آن از اهمیت برخوردار است. پژوهش­ حاضر با شناسایی و معرفی و تبیین خصوصیات بیست مدل برگزیده­ از آموزش و ترویج مهارت ­ها و گرایش­ های تفکر انتقادی، در پی یاری دادن به کاربرد شیوه­­ های مناسب در زمینه­ ی آموزش تفکر در جامعه است.

توصیف و تبیین بیست مدل بین المللی آموزش تفکر انتقادی توصیف و تبیین بیست مدل بین المللی آموزش تفکر انتقادی

 

 بررسی پدیده «نام‌‌باوری» با مطالعه موردی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه

«نام‌‌باوری» بطور خاص با حوزه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه حوزه چاپ و نشر، مطبوعات، فعالیت‌های تبلیغاتی و همچنین مباحث مربوط در شورای فرهنگ عمومی که در بحث نامگذاری اماکن و خیابان‌ها بازتاب می‌یابد، ارتباط پیدا می‌کند. هدف اصلی این تحقیق آن است که ابعاد و ویژگی‌های پدیده‌ای به نام «نام‌‌باوری» را روشن کند؛ تا از این مسیر توجه به موضوع بسیار مهمی که در زندگی روزمره ما در جریان است؛ اما تاکنون کمتر در آن تامل شده است؛ بیشتر شود. از طرف دیگر آسیب‌شناسی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه هدف فرعی و کاربردی این تحقیق محسوب می‌شود. برای تحقق این اهداف پاسخ به پرسش های زیر ضروری خواهد بود:

1. ساختار زبانی جوامع نام‌‌باور دارای چه ویژگی‌هایی است؟

2. معایب قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین نامه اجرایی آن کدامند؟

بررسی پدیده نام باوری بررسی پدیده «نام باوری» با مطالعه موردی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه

 

 

ارزیابی حوزه های تأثیرگذار یارانه های نشر

زیر نظر: علی اصغر سید ابادی

نویسنده خسرو طالب زاده

در این تحقیق به ارزیابی هشت حوزه مهم و تأثیرگذار و بنیادین یارانه های نشر پرداختهمی شود. این هشت حوزه عبارتند از:
خرید کتاب؛
-
بن کتاب؛
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛
-
نمایشگاه استانی؛
-
حمایت از کتب ارزشمند؛
حمایت از توسعه نشر بین الملل؛
تسهیلات اعطای وام بانکی؛
جوایز ادبی و کتاب سال      

ارزیابی حوزه های تأثیرگذار یارانه های نشر

ارزیابی حوزه های تأثیرگذار یارانه های نشر

 

آسیب شناسی ساختاری صنعت چاپ درایران

نویسنده: دکتر نظام بهرامی کمیل

صنعت چاپ و بسته­ بندی یکی از صنایع بین رشته ای است که بر ابعاد گوناگون زندگی انسانها تاثیرگذار است. علاوه بر مباحث ارزشی، فرهنگی وهنری نهفته در این حوزه، ظرفیت بالای این صنعت در ارتقای تولید ملی،توسعه کار و سرمایه، افزایش اشتغال و صادرات و در یک کلام بسترسازی برای توسعه، اهمیت آن را دوچندان کرده است. طبق گزارش مقامات مسئول، گردش مالی صنعت چاپ در جهان حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است، این در حالی است که سهم ایران از چرخه مالی حدود ۳ میلیارد دلار است. در حال حاضر، حدود ۵ هزار واحد صنفی، صنعتی و تولیدی در عرصه صنعت چاپ فعال هستند و بیش از ۵۰ هزار شغل در این حوزه برقرار است.

از آنجا که چاپ با تمامی صنایع سروکار دارد و به نوعی صنعت مادر محسوب می شود غفلت از این حوزه پیامدها و آثار غیرقابل پیش بینی بر سایر صنایع خواهد داشت و به خصوص موجب کاهش بهره وری و قدرت رقابت یک کشور خواهد شد. باتوجه به اهمیت صنعت چاپ چه از بُعد اقتصادی مانند: گردش مالی، صرفه جوی های ارزی، نقش آن در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و چه از بُعد فرهنگی مانند: رواج نمادها، تبلیغ و ترویج ارز شها و نمایش ابعاد هنری و زیباشناختی، ضروری است مسائل این حوزه با دقت و تأمل بیشتری رصد و پیگیری شود.

هدف آن است که با شناسایی مسائل و آسیب های موجود در صنعت چاپ، امکان تصمیم گیری برای رفع آنها فراهم شود. بدین منظور، ضمن ترسیم مسائل و مشکلات موجود در صنعت چاپ، اصلی ترین مسئله که حل سایر مسائل منوط به آن است شناسایی، بررسی و تحلیل خواهد شد.
آسیب شناسی ساختاری صنعت چاپ در ایران آسیب شناسی ساختاری صنعت چاپ در ایران

 

بررسی وضعیت کتابفروشی های کشور

نویسنده: بهروز رسولی

به رغـم توجـه بـه کسـب وکار کتابفروشـی طـی سـال های گذشـته، همچنـان کتابفروشـی ها به عنـوان یکـی از چالش هـای صنعـت نشـر از سـوی مدیـران و برنامه ریـزان کشـور معرفـی می شـوند. از مهمتریـن مسـائلی کـه میتوانـد عاملـی بـرای ایجـاد چالش هـا و مشـکلات کتابفروشـی ها باشـد آن اسـت کـه دید دقیق و روشـنی نسـبت بـه وضعیت بـه روز آنها وجود نـدارد. تـا زمانی کـه وضـع موجـود به درسـتی شناسـایی نشـود مطمئناً نمی تـوان بـرای آینده برنامه ریزی هـا و سیاسـت های کاربـردی ارائـه کرد. در حـال حاضر، مطالعه ای علمـی و میدانی روی کتابفروشـی های کشـور در دسـت نیسـت که بتـوان آن را برای برنامه ریزی هـای کاربردی مبنـا قـرار داد و از آن در زمینه هـای گوناگـون اسـتفاده کـرد؛ ازایـن رو، پژوهـش حاضـر بـرای پاسـخگویی بـه چالـش گفته شـده انجـام خواهد شـد.

بررسی وضعیت کتاب فروشی های کشور بررسی وضعیت کتاب فروشی های کشور

 

بررسی وضعیت موجود فروشگاه های برخط کتاب درایران بانگاهی به وضعیت بین المللی

نویسنده: بهروز رسولی

مدل کتاب فروشی های برخط یا اینترنتی پدیده ای بوده که در یکی دو دهۀ اخیر برای توزیع کتاب در صنعت نشر از آن بهره گرفته می شود. اگرچه هنوز این مدل به طور کامل مورد پذیرش این صنعت قرار نگرفته و فرایند تغییر در این زمینه تاکنون به کندی اتفاق افتاده، اما گزارش ها و آمارهای پیشرفت این مدل به گونه ای است که روز به روز به اجتناب ناپذیر بودن آن نزدیک تر می شویم. از این رو، این گزارش با هدف شناخت وضعیت موجود کتاب فروشی های برخط ایران و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر این بازار جدید، راه اندازی و اجرا شده است. با نگاهی به وضعیت بین المللی و نمونه های موفق در این زمینه، سعی شده تا به موضوعاتی از قبیل زیرساخت های این فروشگاه ها، مزایا، چالش ها، مدل های کسب و کار، و موانع پیش روی آنها پرداخته شود.

بررسی وضعیت فروشگاهی بررسی وضعیت موجود فروشگاه های برخط کتاب در ایران با نگاهی به وضعیت بین المللی
 

 

مطالعه عوامل موثر بر پدیده قاچاق کتاب و راهکارهای مقابله با آن

کلمه « قاچاق» برای ما لیرانی ها لغت بسیار آشنایی ست، اما معمولا وقتی اسم این کلمه بر زبان می آید همه  ما به یاد کالاهایی چون سیگار، مواد مخدر و سایر کالاهای ممنوعه می افتیم و شاید کمتر کسی است که با شنیدن این کلمه، ذهنش به سمت کتاب برود. پدیده «قاچاق کتاب» البته از گذشته تا به امروز وجود داشته است و ما در دوره های مختلف شاهد قاچاق کتابهایی بوده ایم؛ برای مثال قاچاق برخی از کتاب هایی که دولت اجازه انتشار به آنها نداده است. قاچاق کتاب یکی از پدیده هایی است که شکل پیچیده ای پیدا کرده و در نوع خودش برای صنعت نشر کشور نگران کننده و آسیب زننده است به خصوص اینکه امروزه به صورت آشکار و بدون واهمه در سطح شهر دیده می شود اما هیچ گونه برخورد جدی و مسئولانه ای با آن نشده است. قاچاق کتاب برای عده ای سود آور است. در این خصوص حقوق ناشرانی که در زمینه تولید یک کتاب سرمایه گذاری می کنند و حق پدیدآورندگان کتاب که باید از حق التحریر چاپ کتاب بهره مند شوند، از بین می رود. این انتظار از قانونگذاران و قوه مجریه کشور وجود دارد که از چنین تاراج بی رحمانه و هولناکی جلوگیری کنند که تاکنون اقدامی جدی و مثمر ثمر در این زمینه مشاهده نشده است. از این رو، با توجه به هدف پژوهش حاضر به نظر می رسد بتوان به شناسایی دقیقی از بسترهای شکل گیری این پدیده و راهکارهای مقابله با آن دست یافت.

قاچاق کتاب مطالعه عوامل موثر بر پدیده قاچاق کتاب و راهکارهای مقابله با آن


 جوایزادبی غیردولتی درایران

نویسنده: سید سعید رضا طباطبائی

با توجه به اینکه جوایز ادبی موجب پویایی و تحرک فضای ادبی و به طورکلی  فرهنگی کشور می شوند و همچنین انگیزه ای برای نویسندگان و مخاطبان فراهم  می سازد، توجه به آنها و زمینه سازی رشد آنها ضروری به نظر می رسد. در این نوشتار با نگاهی آسیب شناسانه سعی شده که با بررسی تاریخی جوایز ادبی در جهان و به ویژه ایران، مسائل و مشکلات این جوایز شرح داده شود تا شاید بر اساس آن، زمینه سازی مناسبی برای رشد این جوایز فراهم آید. در این وضعیت دولت به عنوان دستگاه نظارتی و اجرایی به حمایت در ابعاد کلان و ایجاد زمینه مناسب رشد و ظهور جوایز بخش خصوصی خواهد پرداخت و بخش خصوصی نیز متولی برگزاری و برپایی این نوع جوایز خواهد بود. به این ترتیب می توان به برگزاری، استمرار و اثربخشی جوایز معتبر ملی و حتی بین المللی در کشورمان امیدوار شد. جوایزی که نگاه طیفی را با نگاه فنی و ادبی جایگزین کنند و بتوانند در کنار تشویق مؤلفان و نویسندگان، به توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور کمک کنند و از این زاویه به رشد و توسعه صنعت نشر کتاب نیز یاری رسانند.

جوایز ادبی غیر دولتی جوایز ادبی غیر دولتی در  ایران

 

موانع شکل گیری هویت صنفی نویسندگان ایرانی

نویسنده: محسن هجری

در این پژوهش،تلاش شده است ابتدا موانعی که در دوران معاصر مانع از تشکیل هویت صنفی نویسنده شده است نشان داده شود. سپس ارتباط معنادار میان عوامل مختلف از جمله ساختار فرهنگی و اجتماعی و رفتار حکومت ها در قبال هویت صنفی نویسندگان را به بحث کشیده شده است. به دستاوردهای مثبتی که در این مسیر وجود داشته است اشاره خواهد شد، تا از رهگذر فعالیت های پیشین نویسندگان و دیگر عناصر دست اندرکار، به دورنمایی از آینده صنفی نویسندگان برسیم.

موانع شکل گیری هویت صنفی موانع شکل گیری هویت صنفی نویسندگان ایرانی

 

پیامدهای الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی درحوزه کتاب

نویسنده: حسن سلیمانی

چه زمینه هایی سبب ورود سازمان تجارت جهانی به موضوع حقوق مالکیت فکری و به ویژه حقوق مالکیت ادبی و هنری و یا حق مؤلف گردید؟ در صورت الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی چه تعهداتی را می بایستی در زمینه کپی رایت و کنوانسیون های بین المللی منعقده در این خصوص از جمله کنوانسیون برن بپذیرد؟ جنبه های حقوقی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون برن چیست و چه آثار مثبت و منفی در زمینه کتاب و صنایع وابسته به همراه خواهد داشت؟ از بعد اقتصادی و فرهنگی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون برن دارای چه آثاری در زمینه کتاب و صنایع وابسته می باشد؟ چه راهکارهایی در خصوص بهره مندی بیشتر کشورمان از فرصت هایی که با الحاق فراهم خواهد شد و کاهش اثرات منفی آن وجود دارد؟

پیامدهای الحاق جمهوری اسلامی ایران پیامدهای الحاق جمهوری اسلامی ایران  به سازمان تجارت جهانی در حوزه کتاب

  

 

بازنگری در وضعیت یارانه‌های معاونت امور فرهنگی

گزارش "بازنگری در وضعیت یارانه‌های نشر" نگاهی به نحوه توزیع یارانه‌های حمایتی در  بخش‌های مختلف صنعت نشر دارد و ضمن تبیین نقاط قوت و ضعف، تهدیدها، فرصت‌ها و چالش‌های اساسی، به ارائه راهکار و پیشنهاد برای توزیع عادلانه یارانه در چرخه نشر می‌پردازد.

این گزارش پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان، متخصصان و تشکل‌های مرتبط با حوزه اقتصاد نشر و مشورت با کارشناسانی که مسوول تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ بودند و همچنین با بهره‌گیری از مطالعات موردی مرتبط با بن کتاب، صادرات کتاب تهیه و پس از نقد و بررسی و اصلاحات لازم به صورت نهایی تدوین شد.

بازنگری در وضعیت یارانه ها بازنگری در وضعیت یارانه ها

 

 

گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 44 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 44

 

گزارش نشر بین الملل- شماره 43 گزارش اقتصادی نشر بین الملل- شماره 43

 

گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 42 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 42


گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 41 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 41


گزارش نشر بین الملل - شماره 40 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 40


گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 39 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 39


گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 38 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 38


گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 37 گزارش اقتصادی نشر بین الملل - شماره 37